ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟

ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟

و همچنین ماهیت حساب خلاصه سود و زیان چیست؟

حسابداری زبان تجارت نامیده‌ می‌شود.عملکرد اصلی یک زبان این است که به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط عمل کند؛ حسابداری نیز چنین عملکردی دارد و نتایج عملیات‌‌های بازرگانی را به اطلاع مالکان کسب‌وکارها‌، طلبکارها‌، سرمایه‌گذاران‌، دولت و سایر سازمان‌ها‌ می‌رساند.

برای ثبت رویدادهای مالی در حسابداری از فرم تی شکل استفاده‌ می‌کنیم. برخی از حساب‌ها در سمت راست و برخی دیگر در سمت چپ این فرم قرار می‌گیرند و اصلی‌ترین معادله حسابداری به شرح زیر است:

ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟
ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟

دارایی = بدهی + سرمایه

ماهیت هر حساب مبنای تقسیم‌بندی آن در این جدول است. به سمت راست آن بدهکار و به سمت چپ بستانکار‌ می‌گویند.

به طور کلی 4 نوع ماهیت در حسابداری وجود دارد، ماهیت بدهکار، ماهیت بستانکار، ماهیت خنثی، ماهیت دوگانه

برای پی بردن به این مطلب که ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟

از جمله اقدامات مهمی که در ثبت اسناد حسابداری انجام می گیرد، ثبت سند اختتامیه و افتتاحیه شرکت ها و سازمان ها می باشد.برای ثبت تراز اختتامیه به ترتیب مراحل زیر صورت می پذیرد.

بستن حساب ها در حسابداری:

در ابتدا شرح مختصری از بستن حسابها داده میشود و در نهایت به ماهیت تراز افتتاحیه و تراز اختتامیه می پردازیم .بستن حساب ها در حسابداری یعنی صفر کردن مانده حساب های ثبت شده که با استفاده از بستانکار کردن مانده نهایی حساب هایی که مانده بدهکار دارند و همچنین بدهکار کردن حساب هایی که دارای مانده بستانکار هستند.

زمان بستن حساب ها:

بستن حساب ها در طی دو دوره زیر صورت می گیرد.

۱- طی دوره مالی: در این مورد مانده حساب برخی از مشتریان به دلایل مختلفی مثل عدم پرداخت بدهی و یا عدم ادامه همکاری، در طی سال مالی بسته می شود. یعنی در واقع می توان گفت که مانده بدهی مشتری مذکور، به سر فصل متناسب با آن انتقال می یابد.

۲- پایان دوره مالی:این کار به دلایل زیر صورت می گیرد.

مشخص شدن سود و زیان دوره مالی

صدور سند اختتامیه

انتقال مانده حساب های دائم به دوره مالی بعد

صدور سند افتتاحیه

بستن حساب ها در پایان دوره مالی:

این عمل با توجه به نوع حساب ها صورت می گیرد که شامل موارد زیر می باشد.

حساب های موقت سود و زیان

حساب های مخلوط

حساب های دائم (ترازنامه ای)

حساب های موقت و دائم

حساب های موقت و دائم به انواع زیر دسته بندی می شوند:

نمونه حساب ­های موقت: شامل حساب های مربوط به درآمد و هزینه ها می باشد:

فروش

هزینه حقوق و دستمزد

هزینه آب، برق و گاز

هزینه تلفن

سایر هزینه های مربوطه

مانده این حساب ها، در پایان دوره مالی، بسته می شود اما به طور مستقیم به سال بعد منتقل نمی شود که به این حساب ها حساب های سود و زیانی می گویند.

 

حساب های مخلوط: این حساب ها، پیش پرداخت اجاره و پیش دریافت درآمد محسوب می شوند که شامل دو بخش زیر است:

موقت

دائمی

در حساب های مخلوط، در پایان دوره مالی بخشی از حساب به عنوان حساب موقت به حساب هزینه منظور می گردد و بخشی دیگر از آن نیز به عنوان حساب دائم به دوره مالی بعدی انتقال می یابد.

 

حساب های دائمی: حساب های این گروه شامل دارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام می شود که شامل موارد زیر است:

 

موجودی نقد و بانک

حساب های دریافتی تجاری

دارایی های ثابت مشود و نامشهود

حسابهای پرداختنی تجاری و غیر تجاری

سرمایه و…

 

این نوع از حساب ها که به حساب های ترازنامه ای معروفند، مانده آنها در پایان دوره مالی بسته می شود و به طور مستقیم به دوره مالی بعدی انتقال می یابد.

ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟
ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟

در سال مالی بعد، سند افتتاحیه در دفتر روزنامه درج می‌شود که حسابهای مذکور در سند اختتامیه سال قبل عیناً برعکس می‌شود، یعنی در سند حسابداری داراییها بدهکار و بدهیها و حقوق صاحبان سهام (سرمایه) بستانکار می‌گردند و سپس این ارقام به دفتر کل منتقل می‌شوند و به این ترتیب مانده حساب‌های سال قبل به سال جدید منتقل می‌گردد.ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟در پاسخ به این سوال که ماهیت تراز افتتاحیه، تراز اختتامیه، چیست؟باید عنوان کنیم که تراز اختتامیه و تراز افتتاحیه حساب نیستند و ماهیت ندارند، بلکه صرفاً اطلاعاتی هستند که در یک کاربرگ (تراز) منعکس می‌شوند. در پایان سال مالی از روی تراز اختتامیه،‌ سنداختتامیه در دفتر روزنامه صادر می‌گردد.

سند حسابداری آن نیز بدین صورت است که بدهیها و حقوق صاحبان سهام (سرمایه) بدهکار شده و داراییها بستانکار می‌شوند و نهایتاً این ارقام به دفتر کل انتقال می‌یابد.

خلاصه سود و زیان حسابی است که نمی توان گفت ماهیت آن بدهکار است یا بستانکار، چرا که از دو مورد مجزا به نام “سود” که ماهیتاً بستانکار است و “زیان” که ماهیتاً بدهکار است تشکیل شده است؛ لیکن این حساب در گروه حقوق صاحبان سهام (سرمایه) که ماهیت بستانکار دارد قرار می گیرد.