دلایل بستن حساب ها

دلایل بستن حساب ها:

محاسبه سود و زیان در پایان هرسال مالی و صفر نمودن آن در دوره جدید

و جلوگیری از حجیم شدن اطلاعات یکی دیگر از دلایل بستن حساب ها می باشد.
برای اجرای بستن حسابها
*مرحله اول بستن حساب ها : بستن مانده حساب ها بطور موقت و ایجاد سند افتتاحیه موقت به عنوان سند حسابداری شماره یک سال مالی  بعد (قبل از تهیه صورتهای مالی)
*مرحله دوم بستن حساب ها : قفل نمودن بخش صدور سند حسابداری درنرم افزار نظام نوین مالی درکل واحد جهت تحت کنترل داشتن صدور هرگونه سند حسابداری درسال قبل اعم از واحد و ستاد توسط مدیر امورمالی

( در هنگام تهیه صورتهای مالی )

*مرحله سوم : نهائی کردن سند حسابداری “بستن مانده حساب ها”
(پس از دریافت صورتهای مالی حسابرسی شده)
نکته بسیار مهم : عملیات بستن مانده حساب ها ، فقط شامل اسناد حسابداری نهائی می باشد.

 بستن حساب های دائمی

ابتدا حسابهای دائمی  که دارای مانده بدهکارند(مثل دارایی) بستانکار و معادل جمع آن  به حساب تراز اختتامیه بستانکار می گردد.سپس حسابهایی که دارای مانده بستانکارند (مثل سرمایه وبدهی و ذخایر) به حساب تراز اختتامیه  بدهکار می شود.

بستن حسابهای موقت

حساب های موقت یا حساب سودوزیانی (درامدوهزینه)حسابهایی هستند که  از دوره قبل مانده نپذیرفته  و به دوره بعد نیز انتقال نمی یابندمانده این حسابها در ابتدای سال صفر بوده و در پایان سال مالی با بستن حسابها صفر می شود و فقط در طی دوره معتبرندبنا به ماهیت حساب  ها (مثلا حسابهایی  با مانده بدهکار، بستانکار شده و خلاصه سودوزیان بدهکارمی شود)
حسابهای موقت در پایان دوره مالی به عنوان یک  مبلغ  بسته به ماهیت بدهکار یا بستانکار به سرمایه اضافه یا کسر می گردد.

مرحله  اول :

لذا قبل از تهیه صورتهای مالی سال قبل ضروری است ، مانده حساب های مندرج در تراز آزمایشی بطور موقت در نرم افزار نظام نوین مالی بسته شده تا به موازات تهیه صورتهای مالی سال قبل ، امکان استفاده ازمانده حساب های سال یا سنوات قبل برای عملیات مالی سالجاری(۱۳xx) نیز فراهم باشد .
 یادآوری می گردد در مرحله اول بستن مانده حساب ها ، امکان کنترل بخشی از موارد بطور سیستمی در نرم افزار نظام نوین مالی (ورژن جدید) پیش بینی شده است بطوریکه کنترل های مزبور در صورت انتخاب گزینه توسط کاربر ، بطور سیستمی اعمال خواهد شد و در صورت وجود اشکال ، نرم افزار مانع از بستن حساب ها بطور موقت خواهد شد .

مرحله دوم :

 با هماهنگی مدیریت امور مالی  امکان صدور سند حسابداری برای سال مالی قبل بافعال نمودن دوره مالی وجود داشته و در صورت صدور هرگونه سند حسابداری در سال قبل با  فعال کردن  فیلد ” اختتامیه / افتتاحیه موقت “ سند بستن مانده حساب ها و صدور سند افتتاحیه سال جدید در نرم افزار نظام نوین مالی بطور اتوماتیک اصلاح می شوند.

مرحله سوم : 

پس ازدریافت صورتهای مالی حسابرسی شده در صورت نهائی کردن سند حسابداری بستن حساب ها ، (بافعال نمودن گزینه مربوطه) امکان صدور سند حسابداری درسال قبل دیگر وجود نخواهد داشت .

اجرای مرحله اول بستن حساب ها:

۱ ـ تائید تمام رسیدها ( نرخ گذاری ، صدور سند حسابداری – شناسایی کد اعتبار ) در کلیه انبارها و نهایی کردن آنها و اعلام شماره آخرین سند
۱-۱ـ تایید تمام رسیدها ازفیلد رسیدهای دریافتی ازواحدهای تابعه و نهایی کردن آنها
(نگهداری کالا ـ رسید ـ دریافتی از واحد)
۲ ـ تائید تمام حواله های صادره و نهایی کردن آنها و اعلام شماره آخرین سند
۳ ـ تکمیل کارت اموال صادره در قسمت ( ویرایش و تکمیل کارت اموال ) و نهایی کردن دارایی ها
۴ ـ انبارگردانی کلیه انبارها طبق دستورالعمل ۵۱/۹۳۳۴۲ – ۱۳xx/12/7
     ۱-۴ـ تطبیق مقدار گردش ریالی انبار با ارقام ترازنامه
     ۲-۴ـ تطبیق مقدار ریالی گزارش اموال ( دارایی ها با ارقام ترازنامه )
     ۳-۴ـ فعال بودن آیکون نمایش سند در تمام ردیفهای کاردکس کالاها
۵ ـ صدور سند کسر و اضافات انبارها ناشی از شمارش کالا و رعایت ماده ۴۹ آئین نامه
۶ ـ ثبت سندهای حسابداری برای خدمات انجام گرفته مانند: کارانه ، اجاره ، انرژی ، پاداش بازنشستگی ، حقوق و مزایای پرسنلی و حق الزحمه ها و ..
    ۱-۶- اگر بصورت هزینه قطعی باشد از سرفصل هزینه و بدهی های جاری استفاده شود.
    ۲-۶- اگر بصورت برآوردی باشد از سرفصل ذخیره هزینه های تحقق یافته پرداخت شده استفاده گردد.
۷ ـ ثبت درآمدهای تحقق یافته وصول شده و وصول نشده واحدها با سرفصل حسابهای دریافتنی ، رابط درامد ، صندوق ، حساب بانکی غیرقابل برداشت ، درآمد ارسالی به ستاد و…
     ۱-۷- لیست حسابهای دریافتنی به تفکیک سازمانهای بیمه ای طرف قرارداد بانکها ، نیروهای مسلح ، کمیته امداد و … و بتاریخ ۱۳xx/12/28 تهیه گردد.
۸ – سود سپرده های دومنظوره پشتیبان در درآمدهای غیرعملیاتی ثبت گردد.