هزینه های قابل قبول مالیاتی 5 شرط عمومی دارند

هزینه های قابل قبول مالیاتی

با کمی تامل و بررسی در قانون مالیات های مستقیم به این نکته می رسیم که حتی کوچک ترین بنگاه های اقتصادی نیز برای تحصیل درآمد، نیازمند صرف هزینه می باشند. به عبارت دیگر، پرداخت هزینه برای کلیه فعالیت های اقتصادی امری اجتناب پذیر بوده و دراین میان فعالان اقتصادی که خواهان سودهای سرشار و فراوان هستند، می بایست هزینه های بیشتری را نیز متحمل شوند به همین منظور قانون گذار برای آگاهی بیشتر مودیان از هزینه های مورد قبول سازمان امور مالیاتی، فصل دوم از باب چهارم قانون مالیات ها را به هزینه های قابل قبول اختصاص داده است.
هزینه های قابل قبول، هزینه هایی است که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب های مقرر باشد. گفتنی است در مواردی که هزینه ای در قانون مالیات ها پیش بینی نشده یا بیش از نصاب های مقرر بوده، ولی پرداخت آن به موجب قانون یا مصوبه هیات وزیران صورت گرفته باشد قابل قبول خواهد بود.
لازم به ذکر است پذیرش هزینه پرداختی قابل قبول مالیاتی موضوع قانون مالیاتها که به شیوه تهاتری انجام نشود از مبلغ پنجاه میلیون (50.000.000) ریال به بالا منوط به پرداخت یا تسویه وجه آن از طریق سامانه بانکی خواهد بود.
ضمنا هزینه های مربوط به درآمدهایی که به موجب قانون مالیات های مستقیم از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات با نرخ صفر بوده یا با نرخ مقطوع محاسبه می شود، به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی شناخته نمی شوند
برخی از هزینه های قابل قبول بموجب ماده 148 قانون مالیات های مستقیم بشرح ذیل می باشد:
1- قیمت خرید کالای فروخته شده و یا قیمت خرید مواد مصرفی در کالا و خدمات فروخته شده.
2- هزینه های استخدامی متناسب با خدمت کارکنان براساس مقررات استخدامی موسسه
3- مخارج سوخت، برق، روشنایی، آب و مخابرات و ارتباطات.
4- حق الامتیاز پرداختی و همچنین حقوق و عوارض و مالیات هایی که به سبب فعالیت موسسه به شهرداری ها و وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به آن ها پرداخت می شود (به استثنای مالیات بر درآمد و ملحقات آن و سایر مالیات هایی که موسسه به موجب مقررات قانون مالیات ها ملزم به کسر از دیگران و پرداخت آن می باشد و همچنین جرایمی که به دولت و شهرداری ها پرداخت می گردد.)
5- هزینه های فرهنگی، ورزشی و رفاهی کارگران پرداختی به وزارت کار و امور اجتماعی حداکثر معادل ده هزار ریال به ازای هر کارگر.
6- زیان اشخاص حقیقی یا حقوقی که از طریق رسیدگی به دفاتر آن ها و با توجه به مقررات احراز گردد، از درآمد سال یا سال های بعد استهلاک پذیر است.
7- هزینه های مربوط به حفظ و نگهداری محل موسسه در صورتی که ملکی باشد.
8- هزینه های حمل و نقل، ایاب و ذهاب، پذیرایی و انبارداری.
9- سود، کارمزد و جریمه هایی که برای انجام عملیات موسسه به بانک ها، صندوق تعاون و صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و همچنین موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز و شرکتهای واسپاری (لیزینگ) دارای مجوز از بانک مرکزی پرداخت شده یا تخصیص یافته باشد.
10- مخارج تعمیر و نگهداری ماشین آلات و لوازم کار و تعویض قطعات یدکی که به عنوان تعمیر اساسی تلقی نگردد.
11- ذخیره مربوط به خدمات پس از فروش (گارانتی) اشخاص حقوقی
شایان ذکراست که هزینه های دیگری که مربوط به تحصیل درآمد موسسه تشخیص داده شده و در این ماده پیش بینی نشده است به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی جز هزینه های قابل قبول پذیرفته می شود.
همچنین آن قسمت از دارایی های استهلاک پذیر که بر اثر بکارگیری یا گذشت زمان یا سایر عوامل و بدون توجه به تغییر قیمت ها ارزش آن تقلیل می یابد و همچنین هزینه های تأسیس، قابل استهلاک بوده و هزینه استهلاک آنها جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.
ضمنا افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی های اشخاص حقوقی، با رعایت استانداردهای حسابداری مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نیست و هزینه استهلاک ناشی از افزایش تجدید ارزیابی نیز به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی نمی شود.
هزینه های قابل قبول مالیاتی، هزینه هایی است که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب های مقرر باشد.
گفتنی است در مواردی که هزینه ای در قانون مالیات ها پیش بینی نشده یا بیش از نصاب های مقرر بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون یا مصوبه هیات وزیران صورت گرفته باشد جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی خواهد بود.
لازم به ذکر است پذیرش هزینه پرداختی قابل قبول مالیاتی موضوع قانون مالیاتها که به شیوه تهاتری انجام نشود
از مبلغ پنجاه میلیون (50.000.000) ریال به بالا منوط به پرداخت یا تسویه وجه آن از طریق سامانه بانکی خواهد بود.
ضمنا هزینه های مربوط به درآمدهایی که به موجب قانون مالیات های مستقیم از پرداخت مالیات معاف
یا مشمول مالیات با نرخ صفر بوده یا با نرخ مقطوع محاسبه می شود
به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی شناخته نمی شوند.
هزینه های قابل قبول مالیاتی 5 شرط عمومی دارند:
هزینه های قابل قبول مالیاتی برای اینکه مورد قبول اداره مالیاتی باشند باید 5 شرط ذیل را داشته باشند وگرنه از دیدگاه سازمان امور مالیاتی مورد قبول نبوده و در رسته هزینه های قابل برگشت محسوب شده و به سود یا زیان ابرازی همان دوره مالیاتی منظور میشوند.
1- دارای مدارک و اسناد مثبته در حد متعارف باشد.
2- در راستای عملیات شرکت باشد.
3-یک سری از هزینه ها دارای سقف و نصاب است مثل هزینه آموزشی شرکت یا هزینه ماموریت شرکت
4-پرداخت مبالغ بالای ۵ میلیون تومان از طریق سیستم بانکی انجام شود.
5-شرایط اختصاصی و نام هزینه دقیقا با ماده ۱۴۸ همخوانی داشته باشد.

نکته: برخی از هزینه ها بر اساس اصلاحیه (مانند ذخیره گارانتی) و برخی از طریق رای دیوان (ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری و..) قابل قبول شناخته شده است.

 

هزینه های قابل قبول در بخش توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی

به گزارش روابط عمومی امورمالیاتی استان البرز ، آقای محمدی مدیرکل محترم امورمالیاتی استان البرز با عنایت به بخشنامه صادره سازمان امورمالیاتی کشور اعلان نمودند که هزینه های کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی در ارتباط با احداث ، توسعه ، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش ، خوابگاه های شبانه روزی و سالن های ورزشی وابسته به آموزش و پرورش انجام میشود پس از تایید نوسازی ، توسعه و تجهیز کشور بعنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی محسوب می شود و بیان داشتند که ادارات امورمالیاتی مکلفند هزینه های انجام شده را مورد پذیرش قرار دهند و در ادامه آقای محمدی بسیاری از موارد آموزشی و پرورشی مورد تایید این مصوبه را بترتیب ورزشی ، نمازخانه ، کتابخانه ، سالن اجتماعات ، اتاق مشاور ، اتاق بهداشت و دارالقرآن و موارد آموزشی نظیر آزمایشگاه ، کلاس ، کارگاه و اتاق سمعی و بصری و رایانه نام بردند .

 

هزینه های قابل قبول مالیاتی در حوزه توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی

مدیر کل امور مالیاتی هرمزگان، هزینه های قابل قبول مالیاتی در حوزه احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی را اعلام کرد .
شاکررضا مریدی افزود: سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه ای تصریح کرده است: براساس ماده (2) آیین نامه اجرایی بند (ج) ماده 63 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موضوع تصویب نامه شماره 121347/ت 55520 هـ مورخ 1399/10/23 هیات وزیران، هزینه های کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی، خوابگاه های شبانه روزی و سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود، پس از تایید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود .
وی با بیان اینکه ادارات امور مالیاتی مکلفند هزینه های انجام گرفته در چارچوب این آیین نامه را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی بپذیرند، خاطرنشان کرد: فضاهای آموزشی مورد نظر در این مصوبه، شامل کلاس، کارگاه، آزمایشگاه، اتاق سمعی-بصری و اتاق رایانه می باشد .
مدیر کل امور مالیاتی هرمزگان همچنین در خصوص فضاهای پرورشی مورد تایید این مصوبه نیز گفت: اتاق پرورشی، نمازخانه، کتابخانه، سالن اجتماعات، اتاق بهداشت، اتاق مشاور، کانون فرهنگی-هنری، دارالقرآن ها، اردوگاه ها و اتاق تشکل های دانش آموزی، مطابق برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری وزارت آموزش و پرورش، شامل این مصوبه می باشد

 

هزینه های قابل قبول مالیاتی در حوزه توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی اعلام شد

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان ، از اعلام هزینه های قابل قبول مالیاتی در حوزه احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل امور مالیاتی استان کرمان ، محمد سلمانی ، به بخشنامه صادره از رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه اشاره کرد و عنوان داشت : براساس ماده (2) آیین نامه اجرایی بند (ج) ماده 63 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موضوع تصویب نامه شماره 121347/ت 55520 هـ مورخ 1399/10/23 هیات وزیران، هزینه های کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی، خوابگاه های شبانه روزی و سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود، پس از تایید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه ادارات امور مالیاتی مکلفند هزینه های انجام گرفته در چارچوب این آیین نامه را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی بپذیرند، خاطرنشان ساخت: فضاهای آموزشی مورد نظر در این مصوبه، شامل کلاس، کارگاه، آزمایشگاه، اتاق سمعی-بصری و اتاق رایانه می باشد.
سلمانی همچنین در خصوص فضاهای پرورشی مورد تایید این مصوبه نیز گفت: اتاق پرورشی، نمازخانه، کتابخانه، سالن اجتماعات، اتاق بهداشت، اتاق مشاور، کانون فرهنگی-هنری، دارالقرآن ها، اردوگاه ها و اتاق تشکل های دانش آموزی، مطابق برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری وزارت آموزش و پرورش، شامل این مصوبه می باشد.

 

هزینه های قابل قبول مالیاتی در حوزه توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، هزینه های قابل قبول مالیاتی در حوزه احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی را اعلام کرد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، دکتر امید علی پارسا با صدور بخشنامه ای تصریح کرد: براساس ماده (2) آیین نامه اجرایی بند (ج) ماده 63 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موضوع تصویب نامه شماره 121347/ت 55520 هـ مورخ 1399/10/23 هیات وزیران، هزینه های کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی، خوابگاه های شبانه روزی و سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان انجام می شود، پس از تایید سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه ادارات امور مالیاتی مکلفند هزینه های انجام گرفته در چارچوب این آیین نامه را به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی بپذیرند، خاطرنشان ساخت: فضاهای آموزشی مورد نظر در این مصوبه، شامل کلاس، کارگاه، آزمایشگاه، اتاق سمعی-بصری و اتاق رایانه می باشد.
دکتر پارسا همچنین در خصوص فضاهای پرورشی مورد تایید این مصوبه نیز گفت: اتاق پرورشی، نمازخانه، کتابخانه، سالن اجتماعات، اتاق بهداشت، اتاق مشاور، کانون فرهنگی-هنری، دارالقرآن ها، اردوگاه ها و اتاق تشکل های دانش آموزی، مطابق برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری وزارت آموزش و پرورش، شامل این مصوبه می باشد.