نحوه ثبت سند حسابداری

نکته: با توجه به فراگیر شدن نرم افزارهای حسابداری، توضیحاتی درباره روش دستی ثبت سند حسابداری (نحوه ثبت سند حسابداری) ارائه نمی‎شود.
نحوه ثبت سند حسابداری (مرحله اول):
 مرحله اول- شناسایی رویداد مالی و گردآوری اسناد مثبته:
برای ثبت سند حسابداری باید رویداد مالی را شناسایی کرده و اسناد مثبته مربوط به آن‎ها را گردآوری کنید.
در این مرحله دقت نمایید اسناد مثبته ارتباط دقیق با رویداد مالی مورد نظر داشته باشند
تا بتوانید به سند حسابداری مربوط به آن ضمیمه نموده و بتوانید وقوع رویداد مالی را اثبات نمایید.

اسناد مثبته می‎تواند شامل فاکتورهای خرید و فروش، فیش واریز وجه به حساب بانک، چک، حواله یا رسید انبار و … باشد که مبالغ ریالی آن‎ها در اسناد حسابداری ثبت می‎شود.

نحوه ثبت سند حسابداری (مرحله دوم):

مرحله دوم – تجزیه و تحلیل رویداد مالی:

منظور از تجزیه و تحلیل رویداد مالی، شناسایی سرفصل حسابداری متاثر از رویداد و تعیین محل ثبت سرفصل مشخص شده در سند حسابداری می‎باشد.

دقت کنید در حسابداری دوطرفه، هر رویداد مالی می‎تواند منجر به تغییر دو سرفصل (حساب) و یا تعداد بیشتری شود که در هر دو حالت جمع ارقام ستون بدهکار و بستانکار باید با هم برابر باشند.

مثال درخصوص نحوه ثبت سند حسابداری:

به عنوان مثال چنانچه مشتری، ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال از بدهی خود را از طریق واریز ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال وجه به حساب بانک و پرداخت ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال چک در وجه شرکت تسویه نماید.

ابتدا حساب‎های متاثر از این رویداد که شامل موجودی بانک‌ها، اسناد دریافتنی تجاری و حساب‎های دریافتنی تجاری هستند مشخص می‎شود.

سپس با توجه رویداد انجام شده و با توجه به ماهیت حساب‎های مشخص شده ثبت لازم انجام می‎گیرد.

در خصوص این رویداد حساب موجوی بانک و اسناد دریافتنی تجاری بدهکار و حساب‎های دریافتنی تجاری بستانکار می‎شود:

موجودی بانک بد                                 ۸۰/۰۰۰/۰۰۰

اسناد دریافتنی تجاری   بد                    ۲۰/۰۰۰/۰۰۰

حساب‎های دریافتنی تجاری بس                                             ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰