۷ درس برای انجام کار تیمی از استیو جابز

درس1:

1-نفر مسئول هر کار

استیو جابز برای هر پروژه یا جریان کار فقط و فقط یک نفر مسئول قرار می داد. این یک نفر در عالی ترین سطح مسئولیت پذیری، کار را به سرانجام می رساند.

درس2:

2-یک بار دور همنشینی در هفته

زمانی که استیو جابز رهبر اپل بود، یکایک تیم های کاری اپل یک بار در هفته دور هم جمع می‌شدند تا همدیگر را از همه جوانب و زوایای پروژه های خود آگاه سازند.هدف از این آگاه سازی همگانی این بود تا با هم‌‌‌افزایی و همفکری بتوانند به چشم انداز خانواده اپل نزدیک تر شوند.

درس3: 

3-شروع کار تیمی از سطوح مدیریتی بالای سازمان

تجربه نشان داد که خواسته یا ناخواسته،فرهنگ کار تیمی از مدیران رده بالای سازمان نشأت می گیرد و به تدریج به سطوح پایین تر سرایت می‌کند. اگر تیم ارشد مدیریتی سازمان به صورت واحدی یکپارچه عمل نکند، بعید است که سایر اعضای سازمان بتوانند به صورت تیمی کار کنند.

درس4:

4-کلید اعتماد

اعتماد مهم ترین و با ارزش ترین ویژگی هر تیم به حساب می آید. وقتی اعضای تیم به هم اعتماد داشته باشند،بدون ترس هر انتقادی را که سازنده بیان می کنند.

درس5:

5-مباحثات شگفت‌انگیز

خیلی وقت ها استیو جابز در دید عموم،۱رهبر ظالم به نظر می‌آمد. او یک بار گفت: «من نباید به افراد راحت بگیرم. من باید کاری کنم که آن‌ها بهتر از چیزی شوند که الان هستند». او همیشه کارکنان اپل را برای یافتن بهترین راه حل در کسب و کار به چالش دعوت می‌کرد. او باور داشت که همیشه بهترین ایده ها برنده هستند!

درس6:

6-اجازه تصمیم‌گیری

اگر در یک سازمان افراد خیلی باهوش و کاربلد را به کار بگیریم اما آزادی عمل را از آن ها سلب کنیم، نتیجه این می‌شود که در نهایت همان افراد نا امید خواهند شد و تعهد کاریشان‌ را از دست خواهند داد.جابز نه تنها برای هر کاری فقط یک نفر مسئول به کار می‌گرفت و کارکنان را به مباحثات شگفت انگیز دعوت می‌کرد، بلکه به آن ها اعتماد می‌کرد و به ایشان اجازه تصمیم‌گیری می داد.

درس7:

7-پیشروی به سمت یک هدف

یک ویژگی بارز همه تیم های موفق این است که در این تیم ها کارهای به ظاهر ساده، اما اساسی،به بهترین حالت ممکن انجام می‌شود. این همان نکته‌ای است که جابز با دقت به آن توجه می کرد.