قسمت دوم
♦️اشتباه اول
۱-نگرفتن و یا دیر گرفتن دفاتر قانونی (روزنامه و کل)
طبق ماده ۶ و ۱۱ قانون تجارت و ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم کلیه اشخاص حقوقی و تشکل های قانونی و اشخاص حقیقی گروه اول و اشخاص حقیقی خاص مکلفند کلیه رویدادهای مالی خود را در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری نمایند.
از آنجا که عنوان دفاتر قانونی به دفاتر روزنامه و کل داده می شود ، لازم است توضیحی در مورد قانونی بودن دفاتر ارایه شود.
اعتبار دفاتر روزنامه و کل و مورد استفاده گرفتن آنها برای رسیدگی های مالیاتی رعایت مقررات ماده ۱۱ قانون تجارت می باشد .
ماده ۱۱ قانون تجارت اعتبار دفاتر قانونی را منوط به پلمپ ، مهر و امضاء و ثبت در اداره ثبت شرکتها نموده است . بنابراین رعایت موارد مندرج در ماده ۱۱ ق ت مبنای قانونی بودن دفاتر روزنامه و کل قرار می گیرد .
طبق آئین نامه ماده ۹۵ ق م م اشخاص مشمول نگهداری دفاتر قانونی می بایست قبل از شروع سال مالی بعد دفاتر خود را پلمپ و اخذ نمایند .
در صورتیکه بعد از تاریخ تعیین شده دفاتر قانونی را اخذ نموده و فعالیت تجاری در سال بعد داشته باشند ، دفاتر ماخوذه مردود و مبنای رسیدگی مالیاتی قرار نمی گیرد و به همین منظور جرایمی شامل حال مودی مالیاتی می شود.
نگرفتن و یا تاخیر در اخذ و پلمپ دفاتر قانونی اشتباهی است خطرآفرین و تبعات قانونی و بار مالی به بار می آورد.
قسمت سوم
♦️اشتباه دوم
۲-تاخیر ثبت رویدادهای مالی بیش از حد مجاز
طبق مفاد آئین اجرایی ماده ۹۵ ق م م تاخیر مجاز در ثبت رویدادهای مالی ۱۵ روز است چنانچه رویداد با اهمیتی بیش از حد مجاز در دفاتر قانونی ثبت شود . موجب بی اعتباری دفاتر قانونی می شود .
قسمت چهارم
♦️اشتباه سوم
۳-جا انداختن سند حسابداری و یا آرتیکل هنگام ثبت در دفاتر قانونی
بارها دیده شده که هنگام ثبت دفاتر قانونی سند حسابداری و یا یکی از آرتیکل های سند مرکب از قلم افتاده و ثبت نشده است که به نوبه خود از اشتباهات دفتر نویسی محسوب می شود.
قسمت پنجم
♦️اشتباه چهارم
۴-مغایرت بین اطلاعات دفاتر با اطلاعات نرم افزار حسابداری
یکی از موارد رد دفاتر قانونی مغایرت بین اطلاعات موجود در دفتر روزنامه و کل و اطلاعات نرم افزار حسابداری است . که پیشنهاد می کنم تا انجا که می توانید دقت کنید که چنین اتفاقی پیش نیاید که در صورت کشف و ناتوانی در پاسخگویی تبعات و جرایمی برای مودی بهمراه خواهد داشت.
قسمت ششم
♦️اشتباه پنجم
۵-عدم آگاهی از مفاد آیین نامه اجرایی و رعایت اصول دفترنویسی
چند سال پیش در شرکتی مشاوره مالیاتی بودم و از حسابدار آن شرکت پرسیدم دفاتر را نوشتی ؟ ایشان گفتند: بله ، گفتم لطف کنید بیاورید می خواهم انها را ببینم ، بعد از ملاحظه و بررسی دفاتر متوجه شدم حسابدار در حین دفترنویسی بعضی از اسناد را از قلم انداخته و با خودکار قرمز در انتهای دفتر روزنامه آنها را ثبت کرده ! پرسیدم به نظرت این کاری که شما کردید درسته ؟ گفت چاره ای نداشتم ! چه کار باید می کردم ؟ دوباره پرسیدم دفاتر را طبق چه دستورالعملی می نویسند ؟ پاسخ داد نمی دانم ؟ پرسیدم خب چجوری دفتر را نوشتی ؟ گفت یکبار در شرکتی که کار می کردم دیدم چجوری می نویسند و کمی هم تو دانشگاه یاد گرفتم . گفتم : کافی نیست ، شما شرکت را دچار مشکل کردید البته باید به خوبی اصول دفتر نویسی را یاد بگیرید، آئین نامه اجرایی ماده ۹۵ ق م م را چند بار مطالعه کنید، سپس اقدام به ثبت دفاتر قانونی کنید . بالاخره با روش ها و تمهیداتی که می شد دفاتر آنسال را نجات دادیم و به خیر گذشت . اما دوستان حسابداری که اقدام به تحریر دفاتر قانونی می کنند لازم است رعایت اصول دفترنویسی را بکنند و مبنای اصول ثبت دفاتر قانونی آئین نامه اجرایی ماده ۹۵ق م م است .
قسمت هفتم
♦️اشتباه ششم
۶-به تاخیر انداختن ثبت اسناد حسابداری در دفاتر قانونی
یکی از اشتباهات خطرناکی که در مورد دفاتر قانونی از حسابداران دیده می شود ، به تاخیر انداختن ثبت اسناد حسابداری در دفاتر قانونی است .
حسابداران بعلت حجم کار زیاد و نگرانی و وسواسی که در نگهداری حسابها و ثبت رویدادهای مالی دارند، ثبت دفاتر قانونی در الویتشان نیست و بعضا دیده می شود که دفاتر را قبل از اینکه ماموران مالیاتی برای رسیدگی مراجعه کنند با عجله می نویسند که مواردی هم دیده شده که مشکلاتی را برای مودیان فراهم نموده است .
پیشنهاد می کنیم حسابداران در پایان هر ماه بعد از اطمینان از ثبت وقایع مالی و کنترل های لازم دفاتر قانونی را ثبت کنند وحتما می دانید بازرسان سازمان امورمالیاتی طبق ماده ۱۸۱ ق م م مجازند سر زده و بدون اطلاع قبلی برای بررسی دفاتر به شرکتها مراجعه کنند، چنانچه بازرسان ماده ۱۸۱ ق م م به شرکتها مراجعه و دفاتر ثبت نشده باشد ، طبق صورتجلسه ای موضوع ثبت وگزارش و موجب بی اعتباری دفاتر می شود .
قسمت هشتم و پایانی
♦️اشتباه هفتم
۷-جابجا نوشتن دفاتر سالهای قبل با سالهای بعد
در مواردی مشاهده می شود که حسابداران هنگام نوشتن دفاتر دقت در تاریخ ثبت دفتر نمی کنند . بعنوان مثال اسناد حسابداری سال ۹۵ را در دفاتر سال ۹۶ ثبت می کنند .
این اشتباه واقعا خطرناک و غیر قابل جبران است ، بنابراین پیشنهاد می کنیم هنگامی که دفاتر را تصمیم دارید ثبت کنید ابتدا به تاریخ ثبت و ارتباط و اختصاص دفتر به سال مالی مورد نظر داشته باشید .
امید است با دقت مطالب فوق را خوانده باشید و شایستگی و صلاحیت خود را به خوبی با صحیح نوشتن دفاتر قانونی اثبات کنید.
و این را بدانید آگاهی از نحوه ثبت دفاتر قانونی و تجربه تحریر دفاتر روزنامه و کل برای تمامی سطوح شغلی حسابداری و حسابرسی امری الزامی است.