وقتی یک دارایی بلند مدت مثل ماشین آلات کارخانه را مستهلک می کنیم در حقیقت به هزینه تبدیل می کنیم.
حال اگر دستگاه خراب شود و ما آنرا تعمیر کنیم:
1 ) هزینه تعمیر چگونه شناسایی و ثبت می شود و جزء کدام هزینه هاست؟
2) چه بر سر دارایی و استهلاک آن و ارزش دفتری و ذخیره میاد؟
و ممنون میشم با همین مثال مطرح شده راجع به جمله زیر و ثبت حسابداری توضیح بفرمایید
پس از انجام تجدید ارزیابی، استهلاک انباشته قبلی حذف و مبلغ تجدید ارزیابی، از هر نظر جایگزین ناخالص مبلغ دفتری قبلی آن دارایی خواهد شد.
فرض کنید شما ماشین آلاتی به مبلغ 100 میلیون ریال با عمر مفید 10 سال خریداری کردید؛ روش استهلاک هم خط مستقیم هست. در سال پنجم ماشین آلات خراب شده و شما یک تعمیر اساسی انجام می دهید و 60 میلیون ریال هزینه می کنید.
حالا تا اینجا ما هر سال 10 میلیون ریال استهلاک گرفتیم و استهلاک انباشته ما 40 میلیون ریال هست. الآن بخاطر این هزینه و نیز افزایش عمر مفید ما “تغییر در برآورد” داریم و به طریق زیر عمل می کنیم:
ماشین آلات 60
بانک 60
بهای تمام شده: 160 = 60 + 100
ارزش دفتری: 120 = 40 – 160
استهلاک هر سال: 15 = 8 / 120
هزینه استهلاک 15
ا.ا. ماشین آلات 15
موضوع تجدید ارزیابی و تعمیرات دو مقوله کاملاً متفاوت است و هر دو این موارد در استاندارد حسابداری شماره 11 با عنوانهای مجزای “تجدید ارزیابی” و “مخارج بعدی” توضیح شده است.
اما در کل، درصورتی که دارایی تجدید ارزیابی شود ثبت زیر در دفاتر اعمال میگردد:
دارایی (تجدید ارزیابی شده) *
استهلاک انباشته *
مازاد تجدید ارزیابی *
دارایی (قدیمی) *