اسناد مثبته میتواند شامل فاکتورهای خرید و فروش، فیش واریز وجه به حساب بانک، چک، حواله یا رسید انبار و … باشد که مبالغ ریالی آنها در اسناد حسابداری ثبت میشود.
نحوه ثبت سند حسابداری (مرحله دوم):
مرحله دوم – تجزیه و تحلیل رویداد مالی:
منظور از تجزیه و تحلیل رویداد مالی، شناسایی سرفصل حسابداری متاثر از رویداد و تعیین محل ثبت سرفصل مشخص شده در سند حسابداری میباشد.
دقت کنید در حسابداری دوطرفه، هر رویداد مالی میتواند منجر به تغییر دو سرفصل (حساب) و یا تعداد بیشتری شود که در هر دو حالت جمع ارقام ستون بدهکار و بستانکار باید با هم برابر باشند.
مثال درخصوص نحوه ثبت سند حسابداری:
به عنوان مثال چنانچه مشتری، ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال از بدهی خود را از طریق واریز ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال وجه به حساب بانک و پرداخت ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال چک در وجه شرکت تسویه نماید.
ابتدا حسابهای متاثر از این رویداد که شامل موجودی بانکها، اسناد دریافتنی تجاری و حسابهای دریافتنی تجاری هستند مشخص میشود.
سپس با توجه رویداد انجام شده و با توجه به ماهیت حسابهای مشخص شده ثبت لازم انجام میگیرد.
در خصوص این رویداد حساب موجوی بانک و اسناد دریافتنی تجاری بدهکار و حسابهای دریافتنی تجاری بستانکار میشود:
موجودی بانک بد ۸۰/۰۰۰/۰۰۰
اسناد دریافتنی تجاری بد ۲۰/۰۰۰/۰۰۰
حسابهای دریافتنی تجاری بس ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰