وظایف کمک حسابدار

♦️وظایف کمک حسابدار

قسمت اول

توجه نمایید که عنوان کمک حسابدار عموما به کسی گفته می شود که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده است
و مهارت و تجربه زیادی در انجام کارهای مالی و حسابداری ندارد.
لذا کارهای ساده تر حسابداری به این افراد واگذار می شود تا کم کم تجربه کسب کنند و کارهای اصلی تری به آنها محول شود.
همچنین وظایف کمک حسابدار در شرکت های مختلف متفاوت است و در خیلی از شرکت ها و سازمان ها، پستی به نام کمک حسابدار وجود ندارد.

♦️برخی از نمونه وظایف حسابدار به شرح زیر است :

ثبت اسناد حسابداری ساده و نسبتا تکراری در بخش هزینه، درآمد ، فروش و یا ….همکاری در ثبت اطلاعات حضور و غیاب کارکنان
جهت محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها و پرداخت فیش حقوقی به آنها،
کنترل و بایگانی اسناد حسابداری مثل فاکتورها، صورت حسابها، لیست حقوق و دستمزد و بیمه و …
تحویل و یا ارسال لیست بیمه به صورت ماهیانه به سازمان بیمه تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی
و انجام برخی از پیگیری های مربوط به سازمان امور مالیاتی و مراجعه به آنها در صورت نیاز.
شرح وظایف حسابدار :

ممکن است شما با ۲ سال سابقه کار ، حسابدار یک شرکت کوچک مثلا با ۱۵ نفر پرسنل باشید که تمام کارهای حسابداری را خودتان انجام می دهید و هر ماه تنها یک نفر حسابدار با تجربه با مراجعه به شرکت کارهای شما را کنترل و تأیید کرده و نهایتا گزارش های قانونی را تنظیم می کند و یا اینکه با ۸ سال سابقه کار ، حسابدار یک شرکت ۲۰۰ نفره با یک تیم حسابداری ۱۵ نفره باشید که تنها بخشی از کارهای حسابداری ، مثل صدور چک ، را انجام می دهید. لذا نوع کار شما به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی بخشی از مهمترین وظایف شما به عنوان کارشناس حسابداری به شرح زیر است :

کارشناس حسابداری

-ثبت اسناد حسابداری صندوق و مربوط به دریافت و پرداخت های مالی در دفاتر یا نرم افزار حسابداری
-ثبت اسناد حسابداری حقوق و دستمزد از جمله حقوق ، بیمه ، مالیات و … در دفاتر یا نرم افزار حسابداری
– ثبت اسناد حسابداری فروش (در شرکت هایی که فروش دارند)
– ثبت اسناد حسابداری ورود و خروج انبار (در شرکت هایی که انبار دارند)
-ثبت اسناد حسابداری هزینه و درآمد (در شرکت های مختلف متقاوت است. بطور مثال در شرکت های پیمانکاری، -ثبت اسناد درآمدی بر اساس صورت حساب صادر شده و تأیید شده صورت می گیرد و در شرکت های بازرگانی بر اساس فاکتور فروش)
-ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها و پرداخت فیش حقوقی به آنها
-ثبت درآمدها و هزینه های شرکت
-کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش های دوره ای در این خصوص به مدیریت
-تهیه مقدماتی صورت های مالی شرکت و ارائه به رئیس حسابداری یا مدیر مالی جهت کنترل و تأیید نهایی صدور چک ، ضمانت نامه ، سفته و … و پیگیری مهر و امضاء آن و تحویل به ذی نفعان