تعریف چرخه تجاری چیست؟

تعریف چرخه تجاری چیست؟

چرخه تجاری به نوساناتی در فعالیت اقتصادی گفته می‌شود که یک اقتصاد در طول بازه زمانی خاص آن را تجربه می‌کند.
یک چرخـه تجاری اصولاً بر اساس بازه‌های رونق یا رکود تعریف می‌شود.
در طول دوران رونق، اقتصاد در حال رشد است (بدون در نظر گرفتن تورم)
که با افزایش شاخص‌هایی مثل استخدام، تولید صنعتی، فروش و درآمدهای شخصی ثابت می‌شود.
در طول دوران رکود، اقتصاد در حال کوچک شدن است، که با کاهش‌هایی در شاخص‌های اشاره‌شده در بالا اندازه‌گیری می‌شود.
رونق از طریق نقطه پایینی چرخه تجاری قبلی تا قله چرخه فعلی محاسبه می‌شود، درحالی‌که رکود از قله تا پایین اندازه گیری می‌شود.
در ایالات‌متحده آمریکا، دفتر ملی تحقیقات اقتصادی آمریکا (NBER) تاریخ‌های رسمی چرخه‌های تجاری را تعیین می‌نماید.
در ایران نیز پژوهشکده پولی و بانکی تحقیقات و گزارش‌هایی در این زمینه ارائه می‌کند.
چرخه تجاری
چرخه تجاری
دومین روش تحلیل صنایع از طریق توانایی عملیاتی آنها در رابطه با کل اقتصاد است، به این معنی که برخی از صنایع در طی دوران رکود عملکرد ضعیفی دارند.
در حالی که برخی دیگر از صنایع داراي عملکرد خوبی میباشند.
عملکرد بعضی از صنایع مطابق با چرخه تجاري و با توجه به وضعیت تجاري و اقتصادي بهبود یافته و یا وخیم می شود.
بسیاري از سرمایه گذاران به دنبال شرکتهاي در حال رشد هستند.
در صنایع در حال رشد انتظار میرود سودهاي سهام بدون توجه به شرایط اقتصادي خیلی بیشتر از میانگین کل صنایع باشد.
صنایع دارویی، تلویزیون رنگی، تجهیزات اداري و کامپیوتر درگذشته از جمله این صنایع بوده اند.
در دهۀ 1980 صنایع در حال رشد شامل صنایع مهندسی ژنتیک، میکرو کامپیوترها و ابزار جدید پزشکی بودند.
در حال حاضر و حتی در آینده صنایع رباتها از جمله صنایع در حال رشد بوده و خواهند بود.
یکی از اهداف اولیه و اساسی تحلیل اوراق بهادار شناسایی صنایع در حال رشد در آینده نزدیک و دور است.

توضیحات در مورد چرخه تجاری

بر اساس گزارش‌های NBER، ۱۱ چرخه تجاری از سال ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۹ وجود داشته است.

که چرخه‌ها طول میانگین حدود ۶۹ ماه، یا کمی کمتر از شش سال داشته‌اند.

میانگین دوره رونق در طول این بازه ۵۸٫۴ ماه به طول انجامیده است، درحالی‌که رکود ۱۱٫۱ ماه طول کشیده است.

معادل‌ انگلیسی چرخه تجاری عبارت است از:

Business Cycle