تعریف مرکز هزینه

تعریف مرکز هزینه

فرض کنید در یک شرکت بسیار بزرگ، قرار است مراکز هزینه تعریف شده و در یک سیستم ERP از آنها استفاده شود.
برای تعریف مراکز هزینه به چه نکاتی باید توجه کرد و اساسا چه شاخصه ها و پارامترهایی برای یک ناحیه حائز اهمیت است تا آنجا بعنوان یک مرکز هزینه تعریف شود.
دپارتمان ها، خطوط تولیدی، ماشین آلات ، و … چگونه می توانند هر کدام یک مرکز هزینه باشند و اگر هر یک از آنها شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک مرکز هزینه را ندارد دلیل آن چیست؟
انباشت هزینه های مراکز فعالیت یک بنگاه اقتصادی
 بطور کلی از مرکز هزینه بعنوان یک مخزن، جهت انباشت هزینه های مراکز فعالیت یک بنگاه اقتصادی استفاده میشود.
انباشت هزینه های مختلف یک بنگاه بطور مجزا و با تفکیک اصولی ،در بهایابی کالا و خدمات تولید شده ،بسیار میتواند مفید فایده باشد.
 معمولاً مراکز هزینه را از حیث شکلی (ماهوی) به سه دسته تقسیم می کنند:
۱) مراکز تولیدی: مراکزی هستند که محصولات تولیدی یک بنگاه، در گذار از این مراکز قابل عرضه می شود.
۲) مراکز اداری: مراکز تشکیلاتی یک بنگاه محسوب میشوند که به امور ستادی و مدیریتی سازمان مبادرت دارند.
۳) مراکز خدماتی: مراکز خدمات رسان و پشتیبان بوده که در تسهیل امور به دو مرکز فوق علی الخصوص مراکز تولیدی ایفای نقش می کنند.
با این اوصاف در یک دوره گزارشگری مالی، هزینه های انباشته شده در مراکز خدماتی بر اساس مبانی منطقی بر مراکز تولیدی و اداری سرشکن شده سپس هزینه های مراکز تولیدی که شامل هزینه های مستقیم این مراکز بعلاوه ی هزینه های سهم گرفته از مراکز خدماتی می باشند به قیمت تمام شده بسته شده و هرینه های مراکز اداری (هزینه های مستقیم مراکز اداری + هزینه های سهم گرفته از مراکز خدماتی) نیز بعنوان “هرینه های اداری و تشکیلاتی” در صورتهای مالی گزارش می شوند.
 بطور کلی از مرکز هزینه بعنوان یک مخزن، جهت انباشت هزینه های مراکز فعالیت یک بنگاه اقتصادی استفاده می شود مرکز هزینه را میتوان بصورت های متنوع استفاده کرد و کاربردهای گوناگونی دارد.